Let op: Voor de retourfunctionaliteit is een antwoordnummer verplicht. Neem contact op met uw PostNL accountmanager voor meer informatie. Standaard staat de retourfunctionaliteit uitgeschakeld in de PostNL configuratie.

Indien u een antwoordnummer heeft ontvangen van uw PostNL accountmanager en u gebruik wilt maken van de PostNL extensie retouren functionaliteit, kan deze geactiveerd worden onder Systeem->configuratie->PostNL->"Geavanceerde instellingen"->Retouren->"Activeer Retouren"

De retourfunctionaliteit kan uitsluitend met een live PostNL account worden getest. 

Er kan op vier manieren een retourlabel worden aangemaakt:

  • In de backend door de webwinkelier. Ga hiervoor naar het zendingen detail scherm en klik op de button "PostNL - Verstuur Retourlabel e-mail". Het retourlabel zal per e-mail aan de consument worden verzonden.
  • In de backend door de webwinkelier bij het aanmaken van een verzendlabel (configureerbaar)
  • Via de frontend door klanten op de accountpagina (configureerbaar)
  • Via de frontend door gasten op de gasten order pagina (configureerbaar)

U kunt de aangemaakt retourlabels bekijken in uw backend, ga hiervoor naar het menu Sales > PostNL Retouren.

Retourlabels kunnen alleen aangemaakt worden als het om een binnenlandse pakket zending gaat. Voor zendingen buiten Nederland en brievenbuspakjes kunnen geen retourlabels geprint worden. Retourlabels zijn maximaal 14 dagen na het leveren van een pakket bruikbaar en zijn ook alleen in deze periode te printen.

Als u de retour functionaliteit aanzet zullen bestellingen vanaf dat moment de mogelijkheid hebben om een retourlabel voor aan te maken.